piątek, 24 kwietnia 2015

Wyścigi Konne

Hej w 2 poście jestem bardzo zadowolona a bardziej pasuje tu słowo przeszczęśliwa bo w gogle wpisałam sobie normalnie Tulipanka2000 i coś zaczęłam szukać i nagle na kliknęłam na tą stronę  urlmetryka.pl/www.tulipanka2000.blogspot.com a tam co... że mój blog ma 374 416 Miejsce w rankingu w Polsce :) jestem dopiero rok na tym blogu a tu taka nowość, że mój blog ma miejsce rankingu w całej Polsce. Ja nawet niemiałam pojęcia, że takie coś w ogóle istnieje na serio  szok wielki :) Jestem ciekawa co jeszcze odkryję na temat mojego bloga :)

A dziś już drugi post z takiej małej serii sporty konne wcześniejszy mój podobny post 
WKKW - Wszechstronny Konkurs Konia Wierzchowego
Na pewno co jakiś czas będę dawał info o jakiś sportach konnych.

Co najbardziej podziwiam w ludziach jeżących konno to, że wsiadają na zwierzę, które w każdej chwili może się czegoś przestraszyć i nie każdy człowiek chcę dosiąść takie zwierzę.
Wiem, że są debile, którzy mówią, że jazda konna jest prosta. Dla takiej osoby co sądzi, że może sobie wsiąść na konia bo to dla nich jest proste to tak naprawdę może o tym zapomnieć bo to  nie jest sport dla takiej osoby.
Co mnie jeszcze  denerwuje to ludzi, którzy uważają zwierzęta  za brudne, śmierdzące, słabe i głupie istoty. Według mnie  to taka osoba powinna najpierw na siebie popatrzeć a potem oceniać zwierzęta, które tak naprawdę są mądrzejsze, silniejsze, czystsze, pachnące bardziej niż człowiek.
Jazda konna jest najtrudniejszym sportem jaki może istnieć a wiem to z swojego przypadku.
Ja sama tremuję ten sport i dwa razy już spadłam z koni ostatnio jak spadła z konia to było w wakacje 2014 roku najbardziej pani się zdziwiła, że po upadku zaraz znowu siedziałam na koniu bo podobno kiedyś spadła dziewczyna z konia i potem już nie wsiadła na konia.
Jak zapadłam z konia to obwiniałam siebie, że wcześniej nie patrzyłam jak moja noga trzyma się w strzemieniu  choć prze pierwsze kilka minut nie chciałam znowu usiąść na koniu bo miałam stracha, że zaraz znowu spadnę, ale jakoś odrzuciłam te myśli i jechałam dalej.
A tak teraz o bajdzie pomagam przy koniach jako Wolontariusz i mam już z panią umówione, że jak przepracuję te godziny z wolontariatu to będę bardziej pracownikiem u tej pani. Zawsze chciałam pomagać przy koniach i wreszcie się po spełniło.
W tej stajni w, której  pomagam jest zawsze wesoło.

A oto film dla ludzi, którzy sądzą, że jada konna jest prosta ( ja osobiście lubię oglądać ten filmik po którym zdecydowałam, że chcę zacząć jazdę konną. Dla mnie jada konna to najlepszy sport jaki może być :) niema lepszego  )
Sporty, które bym mogła wykonywać na okrągło to :
jazda na rowerze
jazda konna
jazda na hulajnodze  
pływanie
 
 


A teraz konkrety Wyścigi konne

Wyścigi konnesport konny, polegający na bezpośrednim współzawodnictwie dwóch lub więcej dosiadających koni jeźdźców.z na określonym dystansie. Forma wyścigów może znacząco się w obrębie wielu czynników: rasy koni dopuszczonych do gonitwy, rodzaju nawierzchni toru wyścigowego, pokonywanego dystansu czy chodu, w jakim podczas gonitwy winny poruszać się konie. Ważnym sektorem powiązanym ściśle z wyścigami konnymi i decydującym o ich roli ekonomicznej są zakłady bukmacherskie.
W wyścigach konnych biorą udział konie różnych ras, w szczególności hodowane specjalnie do wyścigów konie pełnej krwi angielskiej (potocznie nazywane folblutami). W Polsce ścigają się również konie czystej krwi arabskiej, konie półkrwi oraz kłusaki francuskie.
Zawody odbywają się na hipodromach, czyli torach wyścigowych. Koni wyścigowych dosiadają doświadczeni jeźdźcydżokeje, którzy muszą być niewysocy i leccy. By wyścigi były sprawiedliwe, przed startem waży się dżokeja z siodłem i jeśli dżokej waży za mało, wkłada się do siodła ciężarki, by wszystkie konie niosły ustalony ciężar.
Oprócz wyścigów w galopie, organizowane są także wyścigi kłusaków. Wyścigi polegają na tym, że konie ścigają się ze sobą w kłusie, głównie w wyścigach sulek (specjalnych dwukołowych wózków). Jeśli koń zagalopuje, jest dyskwalifikowany.
Podczas wyścigów często urządzane są zakłady pieniężne, w których obstawia się m.in. na konia, który wygra, na dwa pierwsze miejsca, na trzy pierwsze miejsca i typowania miejsca, które zajmie określony koń.
W Polsce wyścigi konne są obecnie rozgrywane w Warszawie (Tor wyścigów konnych Służewiec), we Wrocławiu (Tor wyścigów konnych Partynice), Sopocie (Hipodrom Sopot) oraz w podkrakowskim Buczkowie.


Historia
Wyścigi były organizowane już przez starożytnych Rzymian, ale pierwsze prawdziwe wyścigi konne zostały zorganizowane w 1780 roku przez angielskiego lorda Derby'ego.
 
 Wyścigi konne w Polsce
Pierwszy wyścig konny w Polsce, mający charakter rywalizacji sportowej, został odnotowany w 1777, kiedy w wyniku zakładu klacz Kazimierza Rzewuskiego pokonała konia angielskiego posła Sir Charlesa Whitwortha na drodze z Woli do Zamku Ujazdowskiego. Pierwsze regularne wyścigi z profesjonalnym torem wyścigowym zorganizowało w 1841 "Towarzystwo Wyścigów Konnych i Wystawy Zwierząt Gospodarskich w Królestwie Polskim". Pierwszy tor zlokalizowany był przy ul. Polnej w Warszawie, na części terenu Pola Mokotowskiego. Tor mokotowski miał wady i zalety: znajdował się w centrum miasta, było więc do niego blisko, było tam jednak ciasno, a drewniane trybuny szybko się zestarzały.
W Krakowie w drugiej poł. XIX w. dzierżawiony przez Towarzystwo Międzynarodowe Wyścigów Konnych w Krakowie tor wyścigowy znajdował się obok Parku Jordana, między dzisiejszą ul. Reymonta i ul. Piastowską – wówczas polną drogą. W zarządzie Towarzystwa zasiadali m. in. Hutten-Czapscy, Lubomirscy, Mycielscy, Potoccy, Siemieńscy, Tarnowscy, Tyszkiewiczowie i Wodziccy. Reprezentantem armii austriackiej był hr. Bogumił Clam-Martinic. Wyścigi odbywały się tylko raz w roku i wtedy można było tam zobaczyć cały krakowski high life (panie prezentowały wystawne toalety, a panowie nosili popielate cylindry). W roku 1916 wygasła umowa dzierżawna i teren wyścigów zaczął zamieniać się w porośnięty chwastami nieużytek. Po I wojnie światowej południowo-zachodnia część dawnego toru zamieniona została przez środowisko żydowskie na folwark doświadczalny, w którym przygotowywano kandydatów do pracy na roli w Palestynie. Obecnie rozciąga się tam willowe osiedle Cichy Kącik.

Zdjęcia są ze strony Hipodrom Sopot
tu macie linka do strony www.hipodrom.sopot.pl/


 
 
 
 
 
 
 
Pa, Pa don't copy
 
 



1 komentarz: